Iemkje in Tanzania

In Moshi, Tanzania Habari yako?

Thursday, November 16, 2006

Uitgedroogde botten of een levend leger? Wat zie jij?!

Hallo allemaal!

Ok om mn eigen vraag ff snel te beantwoorden, meestal zie ik uitgedroogde botten...

Vandaag was ik weer even alles aan het lezen van mn IHOPgenootjes Daisy en Inge :-) En vandaag las ik een stukje wat ik echt zo super vet gaaf vond, maar ook confronterend...lots of work in progress voor mij ;-)
Dit is hun blogspot:http://www.daisyeninge.blogspot.com/

Rick Joyner preekte afgelopen zondag daar in de kerk en dit is wat Inge typte:

Hij vertelde over hoe belangrijk het is om de kerk te respecteren. Ik realiseerde me dat ik vaak genoeg negatief ben en ben geweest over de kerk. Zijn verhaal 'verfriste' me dus best wel. Het was helemaal niet zo dat hij de kerk verdedigde, maar hij daagde ons uit om leven uit te spreken over de kerk in plaats van haar af te wijzen. Hij vergeleek het met het verhaal van Ezechiel die leven uitspreekt over dode botten. (ezech 37) Lijkt krankzinning, in onze ogen is dat ook zo. Maar God zegt hem dit te doen. God ziet geen uitgedroogde botten maar een levend leger. Nog steeds krankzinnig? Misschien wel, maar is het niet veel gaver om te gaan zien wat God ziet en niet alleen af te gaan op ons eigen beperkt zicht? Elke idioot zou kunnen zien dat er uitgedroogde botten op grond liggen, maar wie kan zien dat God daar een levend leger van kan maken? Dat is moeilijker en uitdagender om te doen dan te constateren dat er botten liggen. Het is makkelijk om alle fouten en slechte dingen van de kerk op te noemen. En het is nou eenmaal waar en triest om te zien hoe de kerk soms zo afdwaalt en Jezus niet representeert... Da's niet moeilijk om te zien. Maar wie heeft het lef om leven over de kerk uit te spreken, te zien wat God in haar ziet? En te zien wat God van plan is met haar? Jezus zegt dat de kerk Zijn bruid is! Wie durft Jezus' bruid af te wijzen, te veroordelen en naar beneden te halen? En Hem tegen te spreken? Als Hij zegt dat ze mooi is, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze lelijk is?
David had diep respect voor Saul, zelf nog toen Saul dood was. Terwijl Saul helemaal niet zo'n 'goed mannetje' was en David zelfs probeerde te vermoorden!! Kun je je voorstellen dat je respect hebt voor iemand die je de dood in probeert te jagen???? Ik niet..
David weigerde en vertikte het om aan Gods gezalfde koning te komen. Zelfs toen God Saul aan David uitleverde, toen hij de kans kreeg om hem te pakken en zijn plaats als koning in te nemen, deed hij het niet!! God had Saul immers gezalfd tot koning, wie was hij om daar aan te komen??
David had diep respect voor Gods koning, en wilde niet eerder zijn plaats innemen als God Zelf Saul daar weg zou stoten en plaats voor hem zou maken...
Hij zette zijn eigen trots, verlangens, boosheid en pijn aan de kant en bleef wachten op God... Zouden wij dit ook niet met de kerk moeten doen? Zelfs als ze ons pijn doet en boos maakt? Zelfs als ze alles behalve Gods wil uitvoert? Is het niet beter om veroordeling aan God over te laten? Het zou denk ik een troep worden als wij dat naar ons inzicht beginnen te doen... Net of ben ik (of jij) zo goed en rechtvaardig...
OKE, genoeg gepreekt... je hebt wel door: ik voelde me weer heerlijk terechtgewezen en had weer even door waar ik stond en moet staan en vooral: wil staan. Ik vind het leuker om iets moeilijks te leren dan iets te doen wat iedere 'idioot' kan... ;) En trouwens, wat heb je nou aan uitgedroogde botten? Da's ook saai...


Wauw Inge, this really challenges me and is confronting...but so true and so good! Thanx! I needed to read that!

Liefs, Iemkje

1 Comments:

  • At 11:48 PM, Blogger Daisy & Inge said…

    Heej Iemkje!
    K las dat je m'n stukje hier op had gezegd! Gaaf. Dubbel publiek ;)
    Maarre, graag gedaan.
    Het confronteerde mij ook, en is voor mij ook uitdagend!
    Alles eigenlijk hier...
    Maja, ik moet al bijna weer gaan.
    Nog twee daagies en dan weer vliegen naar het regenachtige nederland. Nu lekker SNEEUW!!
    DIT WILDE IK ZO GRAAG IEMKJE!!
    YES YES YES

    hihi
    liefs ingetsie

     

Post a Comment

<< Home