Iemkje in Tanzania

In Moshi, Tanzania Habari yako?

Thursday, October 26, 2006

Kilimahawe Kidnergarden

Hallo allemaal

Nu even een korte update van vandaag...ik ben namelijk erg moe...nee wacht even...dat stadium ben ik allang voorbij...ik ben uitgeteld haha mn dag begon vandaag om 6.15 en mn dagen zitten vol met 'impressions' ahhh leaping lizards sommige woorden begin ik in het nederlands te vergeten... 'uitdrukkingen'....? nee wacht dit is het woord 'indrukken'! etc etc etc dus ik ben erg moe na een dag stage...
Maar ok.. vandaag ben ik ergens anders geweest. Namelijk naar het Kilimahewa Kindergarden. Via via hoorde ik dat er een vader is begonnen met homeschooling (iets wat wij dus ook doen dus ik dacht; daar moet ik contact mee zien te krijgen ;-) ) en doordat de families daar erg arm zijn kunnen ze geen school profileren/ betalen (ik kan opnieuw niet op het woord komen...sorry...is er hier een medicijn voor? het is erg frustrerend haha) Ok dus hij gaf homeschooling aan steeds meer kinderen in zn eigen huis, en geloof me, de normale afrikaanse huizen zijn niet groot. Voor degene die mijn slaapkamer kennen...zo groot is het huis en daar waren op een gegeven moment 60 kinderen, wat nu is uitgebreid naar 100 (!!!) kinderen.
Ok zonder vrijwilligers doet hij het in zn uppie (en het is luidruchtig dat kan ik je vertellen) en niet erg bevordelijk om 100 kids te leren lezen, schrijven, getallen etc. De kidneren zijn in de leeftijd van 3-7 jaar. Onderweg moeten ze een stok(je) meenemen voor het vuur...ze eten er namelijk een soort maispap. Het kost 1000 shilling per maand (voor degenen die het kunnen betalen) dat is ongeveer 50 cent. Verder wordt er betaald met mais en kippen en zo ;-)
Ok om 8 uur begint het tot half twaalf. Vanmorgen heb ik hier dus meegedraaid en contact gelegd. Het was super gaaf, enorm vermoeiend, maar ook leerzaam. Ik wist wel dat het beter en goed is om kleinere groepen te hebben... maar nu ben ik helemaal blij...wij geven 1 op 2 en sommige 1 op 1 homeschooling etc...en dat scheelt een hoop, bevordert het leren en het begrijpen ervan.Het is zo moeilijk (onmogelijk?) om zulke grote groepen te leiden en iedereen erbij te houden...antwoorden worden van elkaar overgeschreven, er wordt onderling gevochten, gelopen, geschreeuwd etc. Maar ondanks dat zijn er van deze 'pappa's ' nodig hier...hard nodig... ik bedoel, het is misschien primitief maar hij veranderd wel hele levens, wat uiteindelijk invloed heeft op de omgeving en wie weet breid het zich uit naar het hele land!
Ok dit was het even. Door de vrijwilligers die er bij ons komen hoor ik van meer en andere plaatsen hier in de buurt en leer ik de omgeving en cultuur beter kennen en wordt mijn wereld hier iets groter. Zo leren we enorm van elkaar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home